Turinio rinkodara, programuojamasis reklamos pirkimas, mobilioji rinkodara ir vaizdo turinio plėtra – tai turėtų tapti pagrindiniais rinkodaros specialistų, planuojančių prekių ženklų komunikaciją bei reklamos strategiją, burtažodžiais per artimiausius metus.

„Interneto svarba didėja, auga ir interneto reklamos pyrago dalis, nors Lietuvoje ne visai tiksliai apskaičiuojama“, – „Verslo žinių“ su žiniasklaidos planavimo agentūra „Inspired UM“ organizuotoje e. rinkodaros specialistų konferencijoje „Best Internet 2014“ teigė Linas Šiautkulis, interneto reklamos tinklo „Adnet Media“ direktorius.

Jis skaičiuoja, kad nors, remiantis oficialia statistika, internetui Lietuvoje atitenka kiek daugiau nei 11% visų reklamos rinkos investicijų (39 mln. Lt 2013 m., TNS LT duomenys), įvertinus neįskaičiuojamą reklamą socialiniuose tinkluose, „Youtube“ platformoje, „Google“ paieškos sistemoje, skelbimus ir t. t., ši dalis, tikėtina, gali siekti beveik 30%, arba net 127 mln. Lt per pastaruosius metus.

„Tokia neoficiali proporcija rinkodaros specialistų lūpose nebyliai skamba jau senai ir ją patvirtina didieji interneto rinkos dalyviai. Tad pagal interneto rinkodarai skiriamas lėšas mes tikrai neatsiliekame nuo kitų Europos valstybių ir drąsiai galima teigti, kad internetas po televizijos yra antra žiniasklaidos rūšis pagal išleidžiamas sumas reklamai Lietuvoje“, – neabejoja p. Šiautkulis.

Remiantis Europos statistika, nors reklamjuostės ir sudaro kiek daugiau nei pusę viso šiai kategorijai skiriamo interneto reklamos biudžeto (52%), labiausiai 2013 m. augusios sritys buvo programuojamasis interneto reklamos pirkimas, mobilioji ir vaizdinė reklama.

„Lietuvoje reklamjuostėms internete šiandien atitenka gerokai daugiau, arba atitinkamai 79%, tačiau didžiausią augimą, kaip rodo didžiųjų reklamos ir žiniasklaidos planavimo agentūrų apklausa, jie prognozuoja vaizdo ir mobiliajai rinkodarai, taip pat programuojamajam reklamos pirkimui“, – vardija p. Šiautkulis.

Reklamos triukšmas

Auditorijos pasiekiamumo rodikliai internete nuolat auga, o didžiausia problema čia – reklamos triukšmas. „Galima priskaičiuoti, kad vienu metu vartotoją atakuoja iki maždaug 350 skirtingų reklaminių žinučių, tad rinkodaros specialistams yra iššūkis, kaip išsiskirti ir labiau patraukti internautų dėmesį“, – sutinka p. Šiautkulis ir vardija keturias pagrindines skaitmeninės rinkodaros sritis, kurioms verslas jau šiandien turėtų skirti daugiausia dėmesio.

„Turinio rinkodara, programuojamasis reklamos pirkimas, mobilioji rinkodara ir vaizdo turinio plėtra. Tai turėtų tapti pagrindiniais rinkodaros specialistų, planuojančių prekių ženklų komunikaciją ir reklamos strategiją, burtažodžiais“, – konferencijoje teigė p. Šiautkulis.

Skaičiuojama, kad turinio rinkodaros projektų ir jų rėmimo per pastaruosius metus Lietuvoje patrigubėjo. „Turinys, kuris vartotojui aktualus, yra būtent ta priemonė, kuri skatina vartotoją užsilikti šiek tiek ilgiau, pasidomėti plačiau, o ne keliauti į kitą interneto puslapį. Tad į internetą turinio rinkodara ateina didžiuliu greičiu. Prekių ženklai turėtų būti integruoti su vartotojui aktualiu turiniu. Žinoma, geriausios pozicijos čia atitenka stambiesiems interneto portalams, turintiems didelę mėnesinę vartotojų dalį, o mažesniuose kanaluose, į kuriuos dažniau atkeliaujama per paieškos sistemas, tikimybė, kad vartotojas užsikabins už prekių ženklo yra daug mažesnė“, – kalba p. Šiautkulis.

Išeitis, pasak skaitmeninės rinkodaros specialisto, – programuojamasis, automatinis ir duomenimis grįstas interneto reklamos pirkimas.

„Vis labiau trinama riba tarp lietuviškų ir užsienio interneto puslapių, ir ji dažnai egzistuoja tik rinkodaros specialistų galvose, vartotojai jų jau nemato. Reklamos užsakovai vis dažniau seka paskui vartotojus, ir nesvarbu, kur jie lankosi. Verslo tikslinė grupė yra bet kuriame iš daugiau nei 60.000 tinklalapių pasaulyje“, – kalba jis.

Mobilioji revoliucija ateityje

Ne visoms pasaulinėms tendencijoms kol kas pavyko sėkmingai įžengti į Lietuvos rinką.

„Apie mobiliąją rinkodarą yra garsiai kalbama jau kelintus metus, tai kylanti tendencija daugelyje šalių, tačiau Lietuvoje – kol kas tai spraga. Paradoksas, vartotojų skaičius, naudojančiųjų išmaniuosius, auga apčiuopiamais tempais, o, pažiūrėjus kiek klientų yra realiai pasiruošę primti vartotojus, kurie atkeliauja per išmaniuosius įrenginius, dar tikrai yra mažuma. Užburtas ratas, vieni nesiryžta investuoti, nes nevedama statistika ir negalima įvertinti, ar tos investicijos atsiperka. Užsakovai nepasiruošę, nes jiems niekas negali įrodyti, ar tai veiksmingas rinkodaros kelias“, – priduria p. Šiautkulis.

Mobilioji reklama – tai didžiulė perspektyva, bet dar ne panacėja Lietuvoje. „Tos stulbinančios galimybės, kurios pristatomos visose konferencijose, integruotos aplikacijos, galimybės su vartotoju palaikyti artimesnį ryšį ir t.t., Lietuvoje daugeliu atveju vis dar apsiriboja tiesiog paveiksliuko įdėjimu į mobiliąją naujienų agentūros versiją. Kūrybinių agentūrų darbuotojų kompetencijos trūkumas, kuriant mobiliąsias reklamas ir matavimas bei apskaita yra pagrindiniai barjerai šiandien“, – kalba p. Šiautkulis.

 

Dar viena ryški tendencija – vaizdo turinio plėtra. Patys reklamos rinkos dalyviai šiam segmentui kitąmet prognozuoja 25% augimą. „Jei lokalių žaidėjų, kaip pavyzdžiui „TV3 play“ ar „LNK Go“ atėjimą į interneto platformas galima vadinti lengvu pasibandymu ir apsižiūrėjimu kaip viskas atrodo, tai „YouTube“ (VŽ rašė, kad tinklas lietuvišką reklamą įsileido nuo šio pavasario) su savo resursais ir galimybėmis neabejotinai taps tuo varikliu, kuris realiai pakeis tradicinį planavimo požiūrį, o prekių ženklai vis daugiau atseikės video turinio kūrimui“, – neabejoja p. Šiautkulis.

Iššūkis rinkai

„Visi šie pasikeitimai skaitmeninėje erdvėje vyksta nesuvokiamai greitai, kad reklamos ir žianiasklaidoms agentūroms, o kartu ir visai rinkai yra didžiulis iššūkis spėti paskui juos. Vien tam, kad sertifikuotų, gautų reikalingus apmokymus ir t.t. agentūrų darbuotojai galėtų neišlįsti iš mokymų. Suspėti į lekiantį traukinį darosi sudėtinga“, – šypsosi p. Šiautkulis.

„Visi šie pasikeitimai skaitmeninėje erdvėje vyksta nesuvokiamai greitai, kad reklamos ir žianiasklaidoms agentūroms, o kartu ir visai rinkai yra didžiulis iššūkis spėti paskui juos. Vien tam, kad sertifikuotų, gautų reikalingus apmokymus ir t.t. agentūrų darbuotojai galėtų neišlįsti iš mokymų. Suspėti į lekiantį traukinį darosi sudėtinga“, – šypsosi p. Šiautkulis.

Vienareiškmiai, pasak p. Šiautkulio, įmonių biudžetai skaitmeninei rinkodarai didėja, labiausiai tai skatina tarptautinių žaidėjų, kaip antai „Youtube“ atėjimas.

„Daugelyje tarptautinių renginių, konferencijų pristatymams apie skaitmeninę rinkodarą, interneto galimybes skiriama daugiausia dėmesio, nes tai progresyviausia ir svarbiausia sritis rinkodaros specialistams norintiems pasiekti šiandieninius, nuolat lekiančius vartotojus“, – kalba p. Šiautkulis.

 

vz.lt